Kjøp, leasing eller abonnement på bil. Hva passer best for deg?
14.02.22
Hvor lenge skal du ha bilen?
Å eie en ny bil kommer billigst ut hvis man vet 100% at behovene dine ikke endrer seg de neste 10 årene. Er man i tvil om det kan det fort bli en dyr lærepenge. Les mer om det lenger ned
Leasing kan lønne seg hvis man tenker å bytte bil ganske ofte og er sikkert på at valgt bil og kilometerbegrensingen passer i hele leasingperioden.
Abonnement lønner seg hvis man ikke vet hvor lenge man skal ha en bil eller hvilken størrelse man ønsker.
Hvordan finner du ut hvor lenge du skal ha en bil?
Det er alltid vanskelig å spå fremtiden, men det er viktig å tenke igjennom et par ting.
Endring i livssituasjon
Hvis livssituasjonen endres vil man ofte se etter en ny bil.
Får man barn, ønsker man kanskje en større bil. Plutselig trenger man plass til barnevogn og andre saker.
Bytter man jobb, vil også bilbytte være aktuelt for mange. Kanskje den nye jobben er langt ute på landet eller i bysentrum hvor man kan ta tog eller bane. Kanskje den lille bybilen eller den store SUV’en ikke passer helt lengre.
Det samme gjelder hvis man flytter. Bilbehovet endres fort.

Frihet og bilstørrelse
Det er vanlig for folk flest å kjøre ganske lite i hverdagen. Bilene står parkert mesteparten av tiden og når man først kjører, er man alene i bilen. Den vanligste turen er frem og tilbake fra jobb med en tur innom butikken. Til dette hverdagsmønsteret trenger man som regel en veldig liten bil. Det er først når man skal på bilferie eller fjellturer man trenger en bedre bil.

Om vinteren skulle man ønske at man hadde en stor firehjulstrekker til turene på fjellet og om sommeren hadde man kanskje hatt bruk for en bil som kan trekke en campingvogn.
Og hvis man skal reise bort for en lengre periode skulle man kanskje ønske man ikke hadde en bil i det hele tatt for å slippe lån og andre utgifter.

Siste elbil-teknologi
Når man vurderer å kjøpe elbil kan det føles litt som å kjøpe en ny telefon eller datamaskin. Det er alltid en ny og bedre versjon rett rundt hjørnet. Skal man vente til akkurat den versjonen man ønsker kommer? Og når den nærmer seg lansering så hører man om en revolusjonerende ny bil som kommer neste år. Hva skal man gjøre? Ta sjansen og kjøpe nå eller vente?
Det finnes en løsning på dette, og det er abonnement. Kommer det en ny fantastisk versjon, så kan man bare bytte.

Hva er lurt å velge?
Ofte koker avgjørelsen ned til økonomi. Hva som lønner seg kan ikke lett settes opp i et regnestykke. Her kan man, ved å tenke gjennom fremtiden, velge å selv gjøre det billigere.
Eksempel: Man bor og jobber i nærheten av en by. Man liker å dra på fjellet om vinteren og på bilferier om sommeren.
For å kunne ha en bil som passer til dette må man enten kjøpe en dyr SUV som både er bra på fjellet og passer til bilferier om sommeren, eller abonnere på en liten bybil, som er lett å parkere og bruke i byen, ni måneder i året, en firehjulstrekker til fjellturene to måneder om vinteren og en stor bil til bilferien en måned om sommeren.

Eksempel på årspris på kjøp av ny elbil (firehjulstrekk):
Ny SUV til 550 000kr (f.eks godt utstyrt VW ID.4 GTX): ca 98 000,- pr år (estimert)
Ny SUV til 636 000kr (f.eks godt utstyrt Q4 e-tron): 109 428,- pr år *
Ny SUV til ca. 848 000kr (BMW iX xDrive 40 Fully Charged): 134 839,- pr år *
Eksempel på årspris på abonnement hos imove med forskjellige elbiler etter behov:
Bybil (Skoda Citigo-e iV): 4 990,- pr. mnd. 9 mnd = ca 45 000,-
Luksus SUV (BMW iX xDrive 40): 15 990,- pr mnd. 2 mnd = ca 32 000,-
Familiebil (Skoda Enyaq iV 60): 10 490,- pr mnd. 1 mnd = ca 10 500,-
Sum: 87 500,- pr år
Som man kan se her så kan det faktisk være smartere å abonnere enn å kjøpe hvis man bytter bil i løpet av året. Da får man muligheten til å kjøre luksusbil til fjellturene om vinteren og stor bil til bilferien om sommeren, alt etter behov. I tillegg får man mange fordeler ved å abonnere og slipper stress ved kjøp og salg.
* Tall fra OFV-rapporten 2021. Kjøp av nybil med avskrivningstid 8 år og 15000km kjørelengde pr år.

Bekymringer
Når man har bil er det alltid bekymringer. Enten det er rare lyder i bilen, verkstedsbesøk eller hjulskift, så er det alltid noe. Dette er noe de fleste av oss skulle ønske vi kunne slippe.

Med abonnement hos imove er fri kilometer, forsikring, verksted og hjulskift hjemme hos deg inkludert. Har man problemer, fikser imove.

Vi skifter dekk der bilen din står
Lån og utgifter
Siste punkt å tenke på er finansiering. De fleste av oss må ta opp lån for å kjøpe store ting som hus, bil, båt og hytte. Summen av alle lånene kan ikke være mer en 5,5 ganger lønnen. Hvis man nærmer seg grensen, kan det være vanskelig å kjøpe noe nytt. Noen vil heller bruke pengene til investeringer. I så fall vil abonnement hos imove være et godt alternativ siden det ikke kreves noe innskudd og det påvirker ikke gjeldsbelastningen din. Samtidig kan man avslutte eller pause hvis man plutselig skulle ønske det.
Lånefinansierer du en bil er det din oppgave å sørge for at du betaler ned i takt med verdifallet. Gjør man ikke det risikerer man en kjip "ekstraregning" ved salg. Ved å abonnere på en bil utgjør verdifallet en fast sum per måned istedenfor.
Konklusjon
Abonnement fra imove er ikke nødvendigvis dyrere eller billigere, men man kan prøve forskjellige biler over tid og man slipper stresset og usikkerheten som bilhold medfører.