Forsikringsvilkår 2.0

Forsikringsvilkår for Bilabonnement gjennom Imove AS


NB: Har du bestilt abonnement før 13.januar 2025 gjelder de gamle forsikringsvilkårene fortsatt, disse finner du her.

---

Følgende forsikringsvilkår gjelder for alle abonnement bestilt etter 13.januar 2025. Imove er forsikret i Gjensidige med følgende dekning og vilkår.

Forsikringssummer og egenandel:

  • Ansvar: 10 000 kroner i egenandel
    • Personskade: Ubegrenset
    • Tingskade: Opptil 100 MNOK
  • Kasko: 10 000 kroner egenandel
    • Ekstrautstyr: Opptil 50 000 kroner
    • Personlig løsøre: Opptil 10 000 kroner
    • Redning: 500 kroner egenandel
    • Brann/tyveri: 15 000 kroner egenandel
    • Glass - skifte av rute: 4 000 kroner egenandel
    • Glass - reparasjon: Uten egenandel
  • Ulykke:
    • Død/invaliditet: 100 000 / 200 000 kroner

Forhøyet egenandel som skyldes skader der kjøretøyet triller uten fører:
15 000 kroner.

Dersom skaden ikke utløser egenandel, kreves likevel sikrede for beløpet:
15 000 kroner.

Forhøyet egenandel ved for høyt kjøretøy eller for høy last:
20 000 kroner som følge av skade på kjøretøy, tilhenger, last eller tredjemanns eiendom (f.eks. bruer, tunneler, garasjer, luftspenn eller skilt). Dersom skaden ikke utløser egenandel, kreves likevel sikrede for beløpet på 20 000 kroner.

Hva du/sikrede må gjøre for å forebygge skader - Sikkerhetsforskrifter

Dette gjelder også den som er ansvarlig for motorkjøretøyet eller hengeren (jf. forsikringsavtaleloven § 4-11):

  • Alle dekk skal ha lovlig mønsterdybde og være tilpasset føreforholdene.
  • Når kjøretøyet forlates, skal det være lukket og låst.
  • Nøklene skal ikke oppbevares i eller på kjøretøyet/hengeren.
  • Nøklene skal oppbevares slik at uvedkommende ikke kan få tak i dem.
  • Ekstra dekk og felger skal oppbevares innelåst i annet rom enn fellesgarasje/-rom, eller være fastlåst til bygningen.
  • Tyveriutsatte gjenstander (som sportsutstyr, elektronisk/optisk utstyr og ur/smykker) skal være innelåst og ikke synlig når kjøretøy eller campingvogn forlates.
  • Når kjøretøyet står på parkert henger, skal hengeren låses for å hindre påkobling til hengerfestet.
  • Godkjennelse fra Gjensidige må innhentes ved bruk av leiebil fra annen leverandør enn selskapets samarbeidspartner.

Ellers kan retten til erstatning bortfalle helt eller delvis (jf. forsikringsavtaleloven § 4-8).

Hvem forsikringen gjelder for

  • Forsikringstaker
  • Registrert eier
  • Lovlig bruker av kjøretøyet
  • Andre med tinglyst eiendomsrett i kjøretøyet/hengeren

Hvor gjelder forsikringen?

  • Europa

Hvor gjelder ikke forsikringen?

  • Kosovo
  • Russland
  • Belarus
  • Rettshjelp utenfor Norden

Hva er forsikret?

  • Ansvar (jf. Bilansvarsloven)
  • Rettshjelp (se vilkår)
  • Ulykke (se vilkår)
  • Kjøretøy/henger med ett sett ekstra dekk og felger

Hva er ikke forsikret?

  • Kontanter og verdipapirer

Hvilke skader dekkes?

  • Skade på kjøretøy/henger som følge av plutselig ytre påvirkning.
  • Skade som følge av feilfylling av drivstoff.
  • Brann med åpne flammer, lynnedslag og eksplosjon.
  • Tyveri og forsøk på tyveri.
  • Underslag.
  • Bruddskade på kjøretøyets glassruter og glasstak.

Hvilke skader dekkes ikke?

  • Skade på kjøretøy som er trimmet, tunet eller har fått endret programvare for å øke motoreffekten, uten godkjenning fra Statens vegvesen.
  • Slitasje og gradvis utviklede skader.
  • Skade på batteri alene.
  • Skade som skyldes varmgang, korrosjon/rust, irr eller tæring.
  • Skade ved kjøring på avsperret område, bane eller vei (f.eks. Rudskogen, Vålerbanen, Nürburgring). Forsikringen gjelder likevel kjøring som inngår i obligatorisk opplæring til førerkort.
  • Skade på solcellepanel (dekkes som kaskoskade, ikke som glasskade).

Utgifter som dekkes for veihjelp

  • Utgifter til berging/tauing til nærmeste verksted ved skade, utelåsing, tyveri eller driftsstans.
  • Utgifter til hjemtransport av kjøretøy, tilhenger, fører og passasjerer ved avbrutt reise som skyldes ulykke, sykdom eller død.
  • Utgifter til hjemtransport av kjøretøy, tilhenger, fører og passasjerer når kjøretøyet er stjålet eller ikke kan repareres innen to virkedager.
  • Utgifter til hjemtransport av kjøretøy når det er ferdig reparert eller gjenfunnet etter tyveri.
  • Merutgifter til hotellopphold for fører og passasjerer dersom reparasjon kan utføres på stedet innen rimelig tid.
  • Merutgifter til nødvendig transport av fører og passasjerer til hotell, sykehus eller lege.

Ved feriereiser utenfor Norden:
Når kjøretøyet ikke kan repareres innen tre virkedager, dekkes utgifter til leiebil av tilnærmet samme type som det forsikrede kjøretøyet i opptil 15 dager for å fullføre den planlagte ferien.

Utgifter som ikke dekkes for veihjelp

  • Merutgifter som overstiger kjøretøyets og tilhengerens verdi.
  • Utgifter som ville påløpt ved å kjøre hjem.
  • Reparasjonsutgifter og deler.
  • Utgifter til videresending av gods.
  • Hjemtransportutgifter utover bruk av rimeligste kommunikasjonsmiddel.
  • Utgifter som kan kreves erstattet gjennom garantiordninger knyttet til kjøretøy og tilhenger.
  • Utgifter som hadde påløpt ved planlagt reise.
  • Utgifter til hjemtransport når fører eller passasjer kan kjøre kjøretøyet hjem.

Utgifter som dekkes for leiebil

  • Leiebil av tilsvarende størrelse som det forsikrede kjøretøyet, opptil mellomklasse stasjonsvogn.
  • Varebil opptil 6 kubikkmeter kan dekkes dersom Gjensidiges samarbeidspartner kan levere dette.
  • Leiebil dekkes i normal reparasjonstid i opptil 30 dager.
  • Ved kondemnasjon eller tyveri dekkes leiebil frem til erstatningen er mottatt, begrenset til 30 dager.

Utgifter som ikke dekkes for leiebil

  • Dersom det ikke utbetales erstatning for reparasjon av den forsikrede bilen.
  • Dersom det velges kontanterstatning fremfor reparasjon.
  • Utover to virkedager etter at den forsikrede bilen er ferdig reparert.
  • Ved glasskade alene.
  • Ved punkteringsskade alene.
  • Ved veihjelp alene.
  • Ved bruk av leiebil fra annen leverandør enn Gjensidiges samarbeidspartner.
  • Drivstoff, bompenger og parkeringsavgift.

Denne nettsiden benytter cookies – ved å godta dette bidrar du til å hjelpe oss med å forbedre og tilpasse tjenesten.