Forbrukerrådet kårer: De beste og dårligste bilabonnementene | imove
av Kim Daniel den 07.03.22
Sist oppdatert 07.12.22 12:54
Forbrukerrådet har kartlagt vilkårene hos syv tilbydere av bilabonnement og avdekket store forskjeller.
VG har hentet inn priseksempler for aktørene som hadde tilgjengelig priser i februar.
Bilabonnement innebærer at du leier en bil for en kort eller lang periode. Du avtaler kjørelengde og betaler en månedsleie og betaler ikke innskudd, som ved leasing.
- Leien inkluderer service, verdifall og forsikring. Det kan gjøre at bilabonnement relativt sett blir billigere for unge kunder eller andre med lav bonus. Uforutsette reparasjoner og andre kostbare overraskelser slipper man også å bekymre seg for.
- Selv bytte mellom sommer- og vinterhjul inngår i mange av abonnementene.
- Du betaler selv for drivstoff/lading og bompenger.
- Stikkordet er fleksibilitet. Bilen er alltid tilgjengelig, i motsetning til for eksempel bilkollektiv eller korttidsleie.
Abonnementsmarkedet omfatter i dag allerede flere tusen biler.
Det er imove som suverent vinner Forbrukerrådets undersøkelse:
- Imove oppnådde 58 poeng, som ifølge Forbrukerrådets kåring er Norges mest forbrukervennlige tilbyder av bilabonnement.
MOVE ON: Imove anslår kraftig vekst i abonnement fremover. Selskapet tror 20–25 prosent av totalmarkedet kommer til å være abonnement innen 2025. – Vi baserer dette på flere eksterne kilder og prognoser, både internasjonale og nasjonale, opplyser Knut Øvernes i selskapet.
– Litt dyrere
I Drøbak står en skinnende blank og hvit Tesla Model 3, som blant andre Jester på 19 år bruker til og fra jobben. Det er pappa Victor Kroese som har abonnement på bilen. Han øvelseskjører med sin andre sønn, Sean.
– Vi brukte først et annet selskap, men byttet til imove i fjor. Først og fremst fordi imove har fri kilometer inkludert, som er greit for oss. Det ble litt slitsomt å følge med på om vi lå innenfor de inkluderte kilometerne, sier pappa Victor.
Jester sier de verdsetter muligheten for å bytte bil etter behov. Det gjør de enkelt på nettsiden og da endres månedsbeløpet automatisk. Tidligere kjørte de en Xpeng G3. Den ladet litt for sakte for deres behov og ble byttet ut.
Da de skulle til Trysil for en tid tilbake, byttet de til en større bil for hytteturen.
– Da kjørte vi BMW iX3, der alle skiene fikk plass. Ti dager hyttebil-bytte er med i prisen. Det er viktig for oss.
– Lønner det seg med bilabonnement?
– Det er ikke så veldig mye dyrere enn å eie. Vi eier også Nissan e-NV200 elbil og har omtrent 6500 kroner i kostnader på denne i måneden. For bilen vi har nå betaler vi cirka 10.000 kroner i måneden og kun strøm, bom og parkering utenom. Alt annet er inkludert. Det er litt dyrere enn å eie, men mye mer fleksibelt, sier Victor Kroese.
Les hele artikkelen her på VG.no ( bak betalingsmur)